Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

[Poradnik GT5] Przyspieszanie

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • [Poradnik GT5] Przyspieszanie

    Zachęcony pozytywnymi reakcjami, przetłumaczyłem dalszą część rewelacyjnego kursu http://uk.guides.ign.com/guides/857126/page_2.html

    Tak jak poprzednim razem, chciałbym, by temat ten stał się przyczynkiem do dyskusji na temat przyspieszania. Zachęcam do krytycznego odnoszenia się do uwag zawartych w tym poradniku.

    Jazda w wyścigu sprowadza się do trzech podstawowych czynności: hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. W niniejszym poradniku zostanie przedstawiona Ci faza przyspieszania.

    Przyspieszanie

    Podobnie jak przy hamowaniu, przyspieszanie nie łączy się dobrze z pokonywaniem zakrętów. Efekt przyspieszenia na zakrętach zależy od układu napędowego pojazdu, ale ogólna zasada jest taka sama. Przyspieszanie podczas skrętu dzieli potencjał przyczepności opon pomiędzy dwie funkcje: przyspieszania i skręcania. W niektórych samochodach powoduje to podsterowność, w innych nadsterowność.

    Jednakże podczas prawdziwego wyścigu, jest bardzo mało sytuacji, gdy używasz samego gazu bez dotykania kierownicy. Przesłaniem, tej lekcji nie jest to, byś nie przyspieszał podczas skręcania, ale raczej to, byś zrozumiał skutki połączenia tych dwóch działań. Zachowaj umiar. Jeśli jesteś głęboko w zakręcie, z kierownicą wygiętą do oporu, wdepnięcie w pedał gazu tylko zrujnuje Twój skręt. Może w teorii to nie być dla Ciebie oczywiste, ale pomyśl o przeciwnej sytuacji: Wciskasz gaz do dechy, przed Tobą długa prosta. Jeśli zaczniesz kręcić kierownicą w prawo i w lewo, to znacząco obniży się przyspieszenie Twojego auta. Kiedy szybciej osiągniesz setkę: nie ruszając kierownicą , czy ciągle skręcając?

    To jak mocno dociskasz pedał gazu, powinno być bezpośrednio związane z tym jak mocno skręcasz. Podczas łagodnego skrętu w prawo, możesz łatwo skręcić bez zdejmowania nogi z gazu. Jeśli jednak właśnie zwolniłeś do ostrego nawrotu, będziesz chciał tylko musnąć pedał gazu, aby zachować niewielką prędkość konieczną do pokonania zakrętu.

    Poboczna uwaga:
    Pomimo tego, że przewodnik ten jest przeznaczony do poprawy Twoich umiejętności rajdowych, możesz skorzystać z wiedzy tu zawartej podczas codziennej jazdy. Innymi słowy, nie wciskaj pedał gazu na zakrętach. Piszczenie opon nie jest fajne i tylko pokazuje, że nie wiesz jak prawidło prowadzić samochód.

    Po tym jak udało ci się skręcić i ustawić samochód tak, że nie musi dalej skręcać, ustaw kierownice w neutralnej pozycji i w wdepnij pedał gazu do dechy! W idealnym linii jazdy, jest akceptowalne, jeśli przyspieszenie prowadzi do drobnej podsterowności, która ściąga samochód na zewnątrz toru. Użyj całej szerokości toru, by móc jak najszybciej uzyskać prostą linię przy wychodzeniu z zakrętu.



    Żółty kolor symbolizuje fazę wciskania gazu w celu zachowania szybkości uzyskanej podczas hamowania przed zakrętem. Zielony, symbolizuje gwałtowne przyspieszanie.

    chu*em

    Z takie ostre wulgaryzmy następnym razem otrzymasz ostrzeżenie albo bana
    Angello

  • #2
    Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

    No i kłania się prawidłowa linia pokonywania zakrętu. Ona tu jest drugim kluczem do sukcesu. Nie wspominając o tym, że piski opon w zakrętach powodują często ich zużycie, więc każde niepotrzebne przypalenie gumy to konsekwencja w postaci wcześniejszego zjazdu do pitu po nowe ogumienie. To tak ode mnie, pzdr

    Komentarz


    • #3
      Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

      Ja dodam od siebie, że załączona "idealna linia" jest całkowicie błędna! Przecież na pierwszy rzut oka widać, gdzie jest szczyt - dużo wcześniej niż na obrazku. Ujmę to tak: zgodnie z ideą dzielenia przyczepności na dwie funkcje, należy po prostu wykonywać jak najmniej ruchów kierownicą, ale tu już zahaczyłem o temat skręcania, który bezsprzecznie powinien tu zagościć

      Czyli w tym wypadku, powinniśmy nieco wcześniej zacząć skręcać - dzięki temu trafimy w szczyt zakrętu, i używając mniejszej części przyczepności na skręcanie, będziemy mogli jechać szybciej. Dla mniej zorientowanych załączam obrazek z zaznaczonym miejscem, gdzie (według mnie!) znajduje się szczyt (ang. apex).


      Warto zaznaczyć, że za pokonanie zakrętu na Nurburgringu linią podobną do tej z poradnika, dostałem opierdziel od Rona Simmonsa (http://gthome.pl/content/wywiad-z-ki...ym-ron-simmons), za niewykorzystanie całej szerokości toru. Na swoją obronę dodam, że nie wynikało to z niewiedzy, po prostu było to moje pierwsze kółko na tym torze "w realu", a bandy są tam na prawdę blisko

      Komentarz


      • #4
        Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

        nie możesz napisać że linia jest całkowicie błędna. To jest tzw "late apex" który wykorzystuje się właśnie w takich otwierających się zakrętach lub sekcji zakrętów składającej się z dwóch lub więcej zakrętów w tą samą stronę (jak np duża patelnia na torze Poznań). Skręcając wcześniej do szczytu może i byś był w stanie wjechać w zakręt nieco szybciej, ale musiałbyś dłużej utrzymywać tą prędkość i później zacząć przyśpieszać co zaowocowało by mniejszą prędkością na wyjściu i najpewniej gorszym czasem. Nawet w zwyczajnym zakręcie wykorzystuje się late apex ale tylko w pojazdach, które mają doskonałe przyspieszenie i kiepską zdolność do przenoszenia prędkości w zakręcie (jak np. motocykle).
        http://www.mygranturismo.net/12300

        Komentarz


        • #5
          Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

          Zamieszczone przez Bimbak
          nie możesz napisać że linia jest całkowicie błędna. To jest tzw "late apex" który wykorzystuje się właśnie w takich otwierających się zakrętach lub sekcji zakrętów składającej się z dwóch lub więcej zakrętów w tą samą stronę (jak np duża patelnia na torze Poznań)
          Częściowo masz rację. Taka linia sprawdza się również na mokrym. Troszkę przesadziłem, ale w suchych warunkach, przyczepnym samochodem - taki "late apex" zaowocuje nieco gorszym czasem...

          Zamieszczone przez Bimbak
          musiałbyś dłużej utrzymywać tą prędkość i później zacząć przyśpieszać co zaowocowało by mniejszą prędkością na wyjściu
          spoko, ale zauważ, że jadąc linią z oryginalnego obrazka zaczynasz przyspieszać wcześniej (chociaż niekoniecznie), ale z mniejszej prędkości. Jadąc linią zaproponowaną przeze mnie, cały czas utrzymujesz stosunkowo wysoką prędkość. Dodatkowo, masz dużo miejsca na wyjściu, więc kierownica byłaby minimalnie skręcona - w większości samochodów nie wpłynęłoby to w dużym stopniu na zdolność do przyspieszania.

          Komentarz


          • #6
            Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

            Wystarczy tu spojrzeć na linię jazdy...jeśli uda nam się ją zrealizować dużo wcześniej możemy zacząć przyspieszać, więc moim zdaniem wszystko jest ok, zakręt może pokonamy i nieco wolniej, ale prędkość na wyjściu pozwoli na więcej manewrów wobec przeciwnika.

            Komentarz


            • #7
              Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

              Z całym szacunkiem Bochen, ale myślę że przeceniasz wartość większej prędkości w zakręcie. Pominąłeś też fakt, że jadąc na late apex możesz dłużej hamować na prostych kołach dzięki czemu hamowanie jest skuteczniejsze i czasem dzięki temu możesz również później hamować. Mnie uczono, że najważniejsze jest maksymalizowanie prędkości na wyjściu z zakrętu, bo to nie tylko jak napisał Khazar pozwala np na wyprzedzanie ale (co już sam wielokrotnie sobie udowodniłem na torze w Poznaniu) skutkuje lepszym czasem przejazdu.
              Oczywiście są sytuacje i zakręty na których optymalna dla dobrego wyniku linia przejazdu to linia idealna (czyli twoja propozycja) ale na podanym przykładzie z obrazka jest wszystko ok. Zauważ też, że jakby się dokładnie przyjrzeć to ten zakręt na obrazku ma 2 sekcje ... chyba że mi coś monitor przekłamuje. Tutaj late apex może zaowocować gorszym czasem chyba tylko w aucie o bardzo wysokiej zdolności do przenoszenia prędkości (duży docisk aero i doskonałe opony) jednocześnie o dość niskich osiągach. W każdym razie to jest tylko obrazek i nie znamy prawie żadnego z wielu czynników, które o tym decydują.
              http://www.mygranturismo.net/12300

              Komentarz


              • #8
                Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

                Gdzie jest ten zakręt z obrazka? Jedźmy tam! ^^

                A przy wyprzedzaniu również wybrałbym late apex - głównie dlatego, że kierowca jadący przede mną najprawdopodobniej zamknąłby wewnętrzną na wejściu, jadąc szerzej na wyjściu.

                Komentarz


                • #9
                  Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

                  hehe ... nic takiego mi do głowy nie przychodzi, jedyne co mi się jako przykład przypomina to w GT5 zakręt nr 5 na Laguna Seca. Co prawda w drugą stronę i nie otwiera się tak ewidentnie, ale najszybsza linia przez niego to charakterystyczne wręcz niedorzecznie późne dokręcanie do szczytu.
                  http://www.mygranturismo.net/12300

                  Komentarz


                  • #10
                    Re: [Poradnik GT5] Przyspieszanie

                    Kolego kunajk bardzo fajne te twoje tłumaczenia, szacun dla ciebie że chciało ci się to zrobić. Jednak z tym
                    Zamieszczone przez kunajk
                    chu*em
                    to grubo przesadziłeś. Chciałem cię niniejszym uświadomić, że angielskie słowo 'jackass' znaczy ni mniej ni więcej tylko po prostu dureń lub osioł.
                    Pozdr

                    Komentarz

                    Pracuję...
                    X