Jak robić dobre zdjęcia w Gran Turismo 5.
Zauważyłem u początkujących fotografów GT5 pewne problemy ze zdjęciami. Nie uważam siebie za mistrza fotografii, ale chętnie podzielę się wiedzą, którą udało mi się zgromadzić.
Dopiero zaczynasz przygodę z robieniem zdjęć w GT5 i Twoje zdjęcia wyglądają tak:

A pewnie chcesz aby wyglądały tak:

Właśnie po to napisałem ten poradnik
No to może zacznijmy od podstawowych rzeczy:
1. Odpowiedni wybór kadru.
Nasze auto jest najważniejsze, ale to nie znaczy, że musi być na samym środku zdjęcia i prawie całe zajmować. Zawsze lepiej jest sfotografować samochód na jakimś tle, oddalić się od pojazdu, inaczej oglądający zdjęcie może czuć się „przytłoczony” autem.
Przykład kiepskiego ustawienia (tutaj już oddalone, ale auto jest na samym środku):

Chyba sami przyznacie, że tak wygląda ciekawiej (Ferrari jest po prawej stronie, a za nim widać budynek i drzewa):

2. Ustawianie ostrości zdjęcia (focus).
Wybraliśmy ciekawy kadr, ale często zdarza się, że zdęcie, które chcemy zrobić wychodzi rozmazane/nieostre tak jak tutaj:

Prawdopodobnie, nie ustawiłeś funkcji focus na samochód lub przypadkowo ustawiłeś na tor. A przecież nie chcemy oglądać zdjęć nawierzchni toru, tylko samochód.
Aby ustawić ostrość zdjęcia na aucie, musimy na nie wycelować i nacisnąć kwadrat. W efekcie otrzymamy już nierozmazane zdjęcie:

3. Ustawianie przesłony (F).
Czasami chcemy zwrócić uwagę na jakiś szczegół w aucie, wtedy ustawiamy przesłonę na małą wartość. W efekcie otrzymamy ostry obraz tam gdzie daliśmy focus, a rozmyty w tle. W miarę jak rośnie wartość F, zdjęcie staje się bardziej wyraźne.
Przykładowe ustawienia F:
a) F=1.0 (na zdjęciu jest wyraźne auto, a tło rozmyte)

b) F=8.0 (tutaj widać różnicę – tło jest ostrzejsze)

4. Prędkość migawki.
W zależności od prędkości samochodu musimy ustawić prędkość migawki, domyślnie ustawiona jest na 1/250, ale to powoduje, że zdjęcie nie ma dynamiki. Ja polecam używać ustawienia: 1/60, wtedy wszystko wygląda elegancko.
Przykłady:
a) 1/8000 (F40 jechało tutaj z prędkością ponad 100 km/h, a na zdjęciu nic się nie dzieje):

b) 1/500 (już lepiej, ale nadal nie osiągnęliśmy zamierzonego efektu):

c) 1/60 (widać prędkość auta, koła się kręcą, tor i trybuny rozmazane):

4. Panoramowanie.
Panoramowanie jest bardzo istotną opcją. Dzięki niej na nasze auto zachowuje ostrość i „stoi” w miejscu, a reszta jest bardziej rozmyta, "w ruchu". Aby zmienić ustawienia panoramowania, trzeba wcisnąć trójkąt, wtedy wyświetli nam się lista opcji i po wybraniu odpowiedniej pojawią się trzy ustawienia:
1. Panoramowanie 1 (wychodzi nam coś dziwnego, rozmazane jest prawie całe auto, tylko miejsce ustawienia focusu zachowuje minimalną ostrość) :

2. Panoramowanie 2 (nasze Ferrari pozostaje ostre, a reszta jest w ruchu):

3. Panoramowanie 3 (efekt prawie niczym się nie różni od opcji nr 2, ale ja osobiście wolę używać tej opcji, bo wiem, że auto mi się nie "rozmyje" niezależnie od prędkości):

Teraz można spokojnie powiedzieć, że nasze zdjęcie jest dobrze zrobione i jest widoczna różnica między zdjęciem bez ustawień, a tym po ich wybraniu.
Nasz wirtualny aparat oferuje jeszcze kilka opcji:
1. Filtry.
Dzięki filtrom, nasze zdjęcia mogą być jeszcze bardziej ciekawe. Wybieramy je po wciśnięciu trójkąta. Poniżej znajduje się lista filtrów z przykładami:
Zdjęcie bez filtrów:

a) Monochromatyczny (czarnobiały):

b) Ekstremalnie monochromatyczny (czarnobiały, z wyraźną różnicą między jasnymi i ciemnymi częściami zdjęcia):

c) Sepia (brązowe zabarwienie zdjęcia):

d) Zimne (niebieski filtr, kolory są chłodne, a ciepłe tony stanowią wyraźny kontrast z niebieskim tłem):

e) Ciepłe (żółty filtr, ociepla kolory na zdjęciu):

f) Krosowanie (to dla mnie zawsze było zagadką, kolory są podkręcone/przekłamane, podobnie kontrast):

g) Miniatura (efekt dający złudzenie, ze pojazd jest „zabawką” na makiecie, kolory i kontrast są też trochę podkręcone, środkowa część zdjęcia jest ostra, a reszta rozmyta):

Uwaga! W przypadku użycia tego filtra, należy ustawić kadr tak, aby auto znajdowało się na środku zdjęcia oraz oddalić je, inaczej samochód będzie rozmazany.
h) Częściowy kolor (wszystko z wyjątkiem auta i niektórych elementów toru stają się czarnobiałe, na przykładowym zdjęciu są inne modele Ferrari, bo zapomniałem o tym filtrze podczas sesji zdjęciowej do poradnika):

2. Funkcja powiększenia.
Jest przydatna jeśli chcemy uchwycić szczegóły auta. Są dwie opcje: 1x i 2x. W drugim przypadku zdjęcie ma dwa razy większą rozdzielczość. Szczegóły są bardziej widoczne, ale jest kilka wad: zdjęcie więcej waży, czas oczekiwania na wygenerowanie zdjęcia jest bardzo długi.
a) Powiększenie 1x:

b) Powiększenie 2x:

Praktycznie nie widać różnicy.
3. Format zdjęcia.
Po wciśnięciu przycisku z trójkątem, na samej górze będzie opcja formatu. Jest tam lista możliwych formatów, nie będę wstawiał przykładowych zdjęć w każdym dostępnym formacie, bo wydaje mi się to trochę bez sensu. Ja używam formatu 16:9 (zdjęcia umieszczone tutaj są właśnie w tym formacie. Po przechyleniu pada SIXAXIS/DUALSHOCK 3 o 90 stopni nastąpi obrót obiektywu i zdjęcia wtedy są "bardziej pionowe".
Mam nadzieję, że poradnik będzie przydatny. W razie pytań, sugestii proszę pisać. Moderatora proszę o podklejenie tematu
Pozdrawiam i zapraszam do mojej galerii, snoop.
Zauważyłem u początkujących fotografów GT5 pewne problemy ze zdjęciami. Nie uważam siebie za mistrza fotografii, ale chętnie podzielę się wiedzą, którą udało mi się zgromadzić.

Dopiero zaczynasz przygodę z robieniem zdjęć w GT5 i Twoje zdjęcia wyglądają tak:

A pewnie chcesz aby wyglądały tak:

Właśnie po to napisałem ten poradnik

No to może zacznijmy od podstawowych rzeczy:
1. Odpowiedni wybór kadru.
Nasze auto jest najważniejsze, ale to nie znaczy, że musi być na samym środku zdjęcia i prawie całe zajmować. Zawsze lepiej jest sfotografować samochód na jakimś tle, oddalić się od pojazdu, inaczej oglądający zdjęcie może czuć się „przytłoczony” autem.
Przykład kiepskiego ustawienia (tutaj już oddalone, ale auto jest na samym środku):

Chyba sami przyznacie, że tak wygląda ciekawiej (Ferrari jest po prawej stronie, a za nim widać budynek i drzewa):

2. Ustawianie ostrości zdjęcia (focus).
Wybraliśmy ciekawy kadr, ale często zdarza się, że zdęcie, które chcemy zrobić wychodzi rozmazane/nieostre tak jak tutaj:

Prawdopodobnie, nie ustawiłeś funkcji focus na samochód lub przypadkowo ustawiłeś na tor. A przecież nie chcemy oglądać zdjęć nawierzchni toru, tylko samochód.
Aby ustawić ostrość zdjęcia na aucie, musimy na nie wycelować i nacisnąć kwadrat. W efekcie otrzymamy już nierozmazane zdjęcie:

3. Ustawianie przesłony (F).
Czasami chcemy zwrócić uwagę na jakiś szczegół w aucie, wtedy ustawiamy przesłonę na małą wartość. W efekcie otrzymamy ostry obraz tam gdzie daliśmy focus, a rozmyty w tle. W miarę jak rośnie wartość F, zdjęcie staje się bardziej wyraźne.
Przykładowe ustawienia F:
a) F=1.0 (na zdjęciu jest wyraźne auto, a tło rozmyte)

b) F=8.0 (tutaj widać różnicę – tło jest ostrzejsze)

4. Prędkość migawki.
W zależności od prędkości samochodu musimy ustawić prędkość migawki, domyślnie ustawiona jest na 1/250, ale to powoduje, że zdjęcie nie ma dynamiki. Ja polecam używać ustawienia: 1/60, wtedy wszystko wygląda elegancko.
Przykłady:
a) 1/8000 (F40 jechało tutaj z prędkością ponad 100 km/h, a na zdjęciu nic się nie dzieje):

b) 1/500 (już lepiej, ale nadal nie osiągnęliśmy zamierzonego efektu):

c) 1/60 (widać prędkość auta, koła się kręcą, tor i trybuny rozmazane):

4. Panoramowanie.
Panoramowanie jest bardzo istotną opcją. Dzięki niej na nasze auto zachowuje ostrość i „stoi” w miejscu, a reszta jest bardziej rozmyta, "w ruchu". Aby zmienić ustawienia panoramowania, trzeba wcisnąć trójkąt, wtedy wyświetli nam się lista opcji i po wybraniu odpowiedniej pojawią się trzy ustawienia:
1. Panoramowanie 1 (wychodzi nam coś dziwnego, rozmazane jest prawie całe auto, tylko miejsce ustawienia focusu zachowuje minimalną ostrość) :

2. Panoramowanie 2 (nasze Ferrari pozostaje ostre, a reszta jest w ruchu):

3. Panoramowanie 3 (efekt prawie niczym się nie różni od opcji nr 2, ale ja osobiście wolę używać tej opcji, bo wiem, że auto mi się nie "rozmyje" niezależnie od prędkości):

Teraz można spokojnie powiedzieć, że nasze zdjęcie jest dobrze zrobione i jest widoczna różnica między zdjęciem bez ustawień, a tym po ich wybraniu.
Nasz wirtualny aparat oferuje jeszcze kilka opcji:
1. Filtry.
Dzięki filtrom, nasze zdjęcia mogą być jeszcze bardziej ciekawe. Wybieramy je po wciśnięciu trójkąta. Poniżej znajduje się lista filtrów z przykładami:
Zdjęcie bez filtrów:

a) Monochromatyczny (czarnobiały):

b) Ekstremalnie monochromatyczny (czarnobiały, z wyraźną różnicą między jasnymi i ciemnymi częściami zdjęcia):

c) Sepia (brązowe zabarwienie zdjęcia):

d) Zimne (niebieski filtr, kolory są chłodne, a ciepłe tony stanowią wyraźny kontrast z niebieskim tłem):

e) Ciepłe (żółty filtr, ociepla kolory na zdjęciu):

f) Krosowanie (to dla mnie zawsze było zagadką, kolory są podkręcone/przekłamane, podobnie kontrast):

g) Miniatura (efekt dający złudzenie, ze pojazd jest „zabawką” na makiecie, kolory i kontrast są też trochę podkręcone, środkowa część zdjęcia jest ostra, a reszta rozmyta):

Uwaga! W przypadku użycia tego filtra, należy ustawić kadr tak, aby auto znajdowało się na środku zdjęcia oraz oddalić je, inaczej samochód będzie rozmazany.
h) Częściowy kolor (wszystko z wyjątkiem auta i niektórych elementów toru stają się czarnobiałe, na przykładowym zdjęciu są inne modele Ferrari, bo zapomniałem o tym filtrze podczas sesji zdjęciowej do poradnika):

2. Funkcja powiększenia.
Jest przydatna jeśli chcemy uchwycić szczegóły auta. Są dwie opcje: 1x i 2x. W drugim przypadku zdjęcie ma dwa razy większą rozdzielczość. Szczegóły są bardziej widoczne, ale jest kilka wad: zdjęcie więcej waży, czas oczekiwania na wygenerowanie zdjęcia jest bardzo długi.
a) Powiększenie 1x:

b) Powiększenie 2x:

Praktycznie nie widać różnicy.
3. Format zdjęcia.
Po wciśnięciu przycisku z trójkątem, na samej górze będzie opcja formatu. Jest tam lista możliwych formatów, nie będę wstawiał przykładowych zdjęć w każdym dostępnym formacie, bo wydaje mi się to trochę bez sensu. Ja używam formatu 16:9 (zdjęcia umieszczone tutaj są właśnie w tym formacie. Po przechyleniu pada SIXAXIS/DUALSHOCK 3 o 90 stopni nastąpi obrót obiektywu i zdjęcia wtedy są "bardziej pionowe".
Mam nadzieję, że poradnik będzie przydatny. W razie pytań, sugestii proszę pisać. Moderatora proszę o podklejenie tematu

Pozdrawiam i zapraszam do mojej galerii, snoop.
Komentarz