Oto kolejna część świetnego poradnika, którego oryginał w języku angielskim znajduje się pod adresem http://uk.guides.ign.com/guides/857126/page_10.html
Przed przystąpieniem do czytania tego poradnika, potrzebujesz wiedzy zawartej w poradnikach:
- Nadsterowność, podsterowność;
- Hamowanie;
- Przyspieszanie.
Technika pokonywania zakrętów
Masz już podstawową wiedzę na temat hamowania i przyspieszania, oraz wiesz jak czynności te wpływają na sterowność Twojego samochodu. Nadszedł czas, aby zrozumieć kluczową zasadę przy pokonywaniu zakrętów: wolne wejście, szybkie wyjście.

Zasada ta odnosi się do każdego zakrętu, który będziesz atakować. Celem manewru skrętu jest wyjście z niego z najwyższą możliwą szybkością. Jeśli Twoje auto będzie rozpędzone przy wyjściu z zakrętu, to na prostej za nim zachowasz tą prędkość(i będziesz przyspieszał dalej). Jednak aby wyjść z najwyższą możliwą szybkością, trzeba wejść w zakręt powoli. Możesz spróbować zapamiętać to metodą mnemotechniczną: wyobraź sobie, że wolno, po cichutku, wchodzisz do jaskini śpiącego lwa. Lew się budzi i szybko z niej wybiegasz... Wolno wchodzisz – szybko wychodzisz. Wolno wchodzisz... Łatwe, prawda?

Tak jak było to tłumaczone we wcześniejszych lekcjach(,,hamowanie'' i ,,przyspieszanie''), zaczynasz hamować przed zakrętem, który chcesz zaatakować(czerwona linia na ilustracji). Podczas skręcania przytrzymuj lekko pedał gazu, na tyle mocno by utrzymać stałą małą prędkość uzyskaną podczas hamowania przed zakrętem(ten etap symbolizuje żółta linia). Skręć samochodem tak, by wycelować jego przód w wierzchołek zakrętu(więcej o tym później). Następnie sprowadź kierownice do pozycji neutralnej, wciśnij gaz do dechy i wyjdź z zakrętu tak szybko jak to tylko możliwe.
Zbliżając się do zakrętu, zwykle będziesz hamował jadąc po zewnętrznej. W ten sposób będziesz mógł wykonać łagodniejszy zwrot w stronę szczytu(ang. apex) skrętu. Gdybyś zaś wchodził w zakręt od wewnętrznej strony, to spowodowało by, że zmniejszył byś promień skrętu. To z kolei sprawiło by, że musiał byś go pokonać z mniejszą prędkością. Łagodniejszy skręt z zewnątrz toru, pozwala utrzymać większą prędkość przy atakowaniu zakrętu.

Wierzchołek zakrętu jest punktem w trajektorii jazdy, który jest najbliżej wewnętrznej krawędzi zakrętu. Zazwyczaj jest to miejsce gdzie kończysz obrót i ruszasz prosto do przodu. Wyobrażenie sobie miejsca w którym znajduje się szczyt zakrętu(ang. apex), sprawi, że będziesz mógł wybrać odpowiednią trajektorię jazdy do zakrętu, który właśnie atakujesz.
Po osiągnięciu szczytu pozwól by zwiększające się przyspieszenie auta, zniosło je na zewnątrz zakrętu. Użyj całej szerokości toru, by uzyskać jak najdłuższą prostą po wyjściu z zakrętu. Utrzymywanie prostej jazdy tak długo jak to tylko możliwe pozwoli Ci przyspieszyć bardziej efektywnie, co jest zgodne z naszym mottem: wolne wejście, szybkie wyjście.
Przed przystąpieniem do czytania tego poradnika, potrzebujesz wiedzy zawartej w poradnikach:
- Nadsterowność, podsterowność;
- Hamowanie;
- Przyspieszanie.
Technika pokonywania zakrętów
Masz już podstawową wiedzę na temat hamowania i przyspieszania, oraz wiesz jak czynności te wpływają na sterowność Twojego samochodu. Nadszedł czas, aby zrozumieć kluczową zasadę przy pokonywaniu zakrętów: wolne wejście, szybkie wyjście.

Zasada ta odnosi się do każdego zakrętu, który będziesz atakować. Celem manewru skrętu jest wyjście z niego z najwyższą możliwą szybkością. Jeśli Twoje auto będzie rozpędzone przy wyjściu z zakrętu, to na prostej za nim zachowasz tą prędkość(i będziesz przyspieszał dalej). Jednak aby wyjść z najwyższą możliwą szybkością, trzeba wejść w zakręt powoli. Możesz spróbować zapamiętać to metodą mnemotechniczną: wyobraź sobie, że wolno, po cichutku, wchodzisz do jaskini śpiącego lwa. Lew się budzi i szybko z niej wybiegasz... Wolno wchodzisz – szybko wychodzisz. Wolno wchodzisz... Łatwe, prawda?

Tak jak było to tłumaczone we wcześniejszych lekcjach(,,hamowanie'' i ,,przyspieszanie''), zaczynasz hamować przed zakrętem, który chcesz zaatakować(czerwona linia na ilustracji). Podczas skręcania przytrzymuj lekko pedał gazu, na tyle mocno by utrzymać stałą małą prędkość uzyskaną podczas hamowania przed zakrętem(ten etap symbolizuje żółta linia). Skręć samochodem tak, by wycelować jego przód w wierzchołek zakrętu(więcej o tym później). Następnie sprowadź kierownice do pozycji neutralnej, wciśnij gaz do dechy i wyjdź z zakrętu tak szybko jak to tylko możliwe.
Zbliżając się do zakrętu, zwykle będziesz hamował jadąc po zewnętrznej. W ten sposób będziesz mógł wykonać łagodniejszy zwrot w stronę szczytu(ang. apex) skrętu. Gdybyś zaś wchodził w zakręt od wewnętrznej strony, to spowodowało by, że zmniejszył byś promień skrętu. To z kolei sprawiło by, że musiał byś go pokonać z mniejszą prędkością. Łagodniejszy skręt z zewnątrz toru, pozwala utrzymać większą prędkość przy atakowaniu zakrętu.

Wierzchołek zakrętu jest punktem w trajektorii jazdy, który jest najbliżej wewnętrznej krawędzi zakrętu. Zazwyczaj jest to miejsce gdzie kończysz obrót i ruszasz prosto do przodu. Wyobrażenie sobie miejsca w którym znajduje się szczyt zakrętu(ang. apex), sprawi, że będziesz mógł wybrać odpowiednią trajektorię jazdy do zakrętu, który właśnie atakujesz.
Po osiągnięciu szczytu pozwól by zwiększające się przyspieszenie auta, zniosło je na zewnątrz zakrętu. Użyj całej szerokości toru, by uzyskać jak najdłuższą prostą po wyjściu z zakrętu. Utrzymywanie prostej jazdy tak długo jak to tylko możliwe pozwoli Ci przyspieszyć bardziej efektywnie, co jest zgodne z naszym mottem: wolne wejście, szybkie wyjście.