Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

[Poradnik GT5] Hamowanie

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • [Poradnik GT5] Hamowanie

    Witam szanownych kolegów,
    Postanowiłem przetłumaczyć wyśmienity poradnik do Gran Turismo 5 dotyczący hamowania. Źródło oryginalnego poradnika: http://uk.guides.ign.com/guides/857126/page_2.html
    Uważam, że aspekt hamowania, jest bardzo ważny, dlatego zasługuje na swój temat, w którym będziemy mogli wymienić się doświadczeniami, oraz poradami.

    Jazda w wyścigu sprowadza się do trzech podstawowych czynności: hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. W niniejszym poradniku zostanie przedstawiona Ci faza hamowania.

    FESTINA LENTE – Etap hamowania

    Jeśli uważasz, że hamowanie jest tak proste, że sprowadza się do wdepnięcie w pedał hamulca, to nadszedł czas by zrewidować Twoje poglądy z rzeczywistością. Hamowanie jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze, co przyspieszenie. Słaba technika hamowania może negatywnie wpłynąć na Twoje czasy okrążeń. Za to opanowanie tej sztuki, umożliwi Ci bezstresowe pokonywanie zakrętów, dzięki czemu będziesz mógł wdepnąć pedał gazu tak szybko, jak to tylko możliwe.

    Ogólną zasadą jest, że połączenie skręcania z hamowaniem skutkuje nadsterownością Twojego samochodu. Często niesie to za sobą katastrofalne skutki. W skrócie: nie hamuj na zakrętach. Hamowanie jest o wiele bardziej skuteczne, gdy odbywa się na linii prostej. Będziesz wtedy wytracał prędkość znacznie szybciej, niż podczas hamowania podczas skręcania. Przy próbie hamowania podczas ostrego zakrętu, będziesz dzielił potencjał przyczepności opon pomiędzy skręcanie i hamowanie. Ten podział sprawi, że w rezultacie, zarówno hamowanie, jak i skręcanie będzie nieefektywne. Jeśli musiałeś użyć hamulca na zakręcie, to znaczy, że zbyt długo zwlekałeś z hamowaniem przed zakrętem.

    Niewątpliwie musisz jeździć wolniej na zakrętach, niż na poprzedzających je prostych. Dlatego traktuj hamowanie, jako przygotowanie się do wejścia w zakręt. Kiedy zbliżasz się do zakrętu, zacznij hamować. Jeżeli będzie to koniecznie, dokonaj korekty kierunku. Jeśli zamachałeś odpowiednio wcześniej, zwolniłeś na tyle, że z łatwością pokonasz zakręt bez konieczności hamowania.



    Czerwona linia na powyższym obrazku prezentuje moment hamowania. Jak widać, skręcasz bez wciśniętego hamulca.



    ---------------------------------------------

    Mam pytanie do szanownych forumowiczów. Podczas testu B1, zawsze gdy hamuje obraca mi samochód. Na filmiku pokazującym jak przejść krajową licencję B1 http://www.youtube.com/watch?v=OvVYsKw7 ... ure=relmfu samochód nie obraca się, tylko elegancko się zatrzymuje. Dlaczego tak się dzieje?

  • #2
    Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

    Witaj, dzięki ci za wyjaśnienie pokonywania zakrętów na pewno mi się przyda jak i wielu tutaj ścigających się ludzi.

    Zamieszczone przez kunajk
    Mam pytanie do szanownych forumowiczów. Podczas testu B1, zawsze gdy hamuje obraca mi samochód. Na filmiku pokazującym jak przejść krajową licencję B1 http://www.youtube.com/watch?v=OvVYsKw7 ... ure=relmfu samochód nie obraca się, tylko elegancko się zatrzymuje. Dlaczego tak się dzieje?
    Może po prostu masz wyłączony abs, jak ja robiłem licencje to nie obracało mi autem.

    Zapraszam cię na:
    viewtopic.php?f=74&t=6826&start=540

    Komentarz


    • #3
      Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

      Bzdurą jak dla mnie jest teoria, że hamowanie w zakręcie powoduje nadsterowność. To, czy dopadnie nas nadsterowność czy podsterowność zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od rodzaju napędu (FF, FR, 4x4 itd), od ustawienia balansu hamulców, rozkładu masy w samochodzie, ustawienia zawieszenia a nawet parametrów aerodynamiki. Reszta jest w miarę ok, hamujemy przed zakrętem, to fakt, wtedy szybciej pokonamy zakręt. No i tu zaczyna się problem dla tych co jeżdżą z włączoną linią pomocniczą (np początkujący). Linia kłamie w większości przypadków (już nie mówiąc o tym, że ma w dupie trakcję danego samochodu i sugeruje hamowanie tam, gdzie możemy przelecieć na pełnym gazie bez negatywnych konsekwencji). Pomocna jest jedynie wtedy gdy poznajemy tor i dobieramy WŁASNE punkty hamowania, bo ona zawsze nam coś sugeruje i może się ta sugestia przydać. Co nie zmienia faktu, że hamując "po swojemu" każdy osiągnie lepsze czasy okrążenia. Do zakrętu trzeba się złożyć, delikatnie wyprzedzić działaniami to co się zaraz stanie. Ciężko to wszystko jest opisać, łatwiej jest gdy się to czuje

      PS
      Obraca ci tego Yarisa? Nawet bez ABSu nie powinno go obrócić Chyba, że masz jakiś dziki rozkład siły hamowania...Dziwne

      Komentarz


      • #4
        Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

        Już wiem dlaczego mnie obracało. Okazało się, że ustawiłem sobie hamulec jako ręczny(na początku gry przedefiniowałem sobie klawiszologie). Jest to o tyle dziwne, że od początku podejrzewałem, że mogę mieć ustawiony ręczny hamulec i sprawdzałem klawiszologie czy jest poprawnie ustawiona. Dopiero dziś obczaiłem interfejs i zobaczyłem, że kontrolki wskazują na to, że na 100% hamuję ręcznym. Wygrałem 22 puchary nie używając zwykłego hamulca

        Komentarz


        • #5
          Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

          A kontrolka od ręcznego nie zapalała Ci się?
          1% experience 99% luck

          Dj Brabus

          Grzegorz Skarbek
          http://www.autogaleria.pl

          Komentarz


          • #6
            Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

            Tak zapalała się, ale nigdy wcześniej nie miałem styczności z serią Gran Turismo, to nie wiedziałem, że te wszystkie dane są widoczne w HUDzie

            Komentarz


            • #7
              Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

              Zamieszczone przez kunajk
              Wygrałem 22 puchary nie używając zwykłego hamulca
              Hahahaha przekozak, tego tu jeszcze nie grali :mrgreen:

              Komentarz


              • #8
                Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

                Zamieszczone przez siniak
                Zamieszczone przez kunajk
                Wygrałem 22 puchary nie używając zwykłego hamulca
                Hahahaha przekozak, tego tu jeszcze nie grali :mrgreen:
                GTA przeszedł na piechotę a Call of Duty - tylko z Coltem :-)

                Komentarz


                • #9
                  Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

                  Jak ważne jest hamowanie, jeździjcie bez ABSu tak ze 2 miechy jak opanujecie jazde bez absu dość dobrze, to potem dużo efektywniej się jeździ z absem. Pamiętam wyścigi na których był zabroniony abs to połowa nie mogła przejechać okrążenia bez wyjazdu w trawę.

                  Komentarz


                  • #10
                    Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

                    Zamieszczone przez Sqad
                    Jak ważne jest hamowanie, jeździjcie bez ABSu tak ze 2 miechy jak opanujecie jazde bez absu dość dobrze, to potem dużo efektywniej się jeździ z absem. Pamiętam wyścigi na których był zabroniony abs to połowa nie mogła przejechać okrążenia bez wyjazdu w trawę.
                    Ja powiem szczerze nie używam hamulca wciskając go do oporu. Takie moje przyzwyczajenie z gry w LFS i iRacing. Gdybym się go pozbył, może bym lepiej jeździł w GT5. A tak w samochodach wyścigowych nie hamuję wciskając pedał do oporu.
                    I may be slow but I'm still ahead of you.
                    Mój kanał Youtube: SasekPL

                    Komentarz


                    • #11
                      Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

                      ale mocniejsze wciśnięcie hebla w gt5 wcale nie jest efektywniejsze

                      Komentarz


                      • #12
                        Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

                        Moim zdaniem każdy samochód trochę inaczej reaguje na heble. Są takie, gdzie efektywniejsze jest hamowanie na 3/4 lub nawet na połowę zakresu, a są i takie co najlepiej trzasnąć heble na maxa. No i zależy jeszcze gdzie hamujemy, w jakim momencie, czy koła ustawione prosto, jaka droga itd...

                        Komentarz


                        • #13
                          Re: [Poradnik GT5] Hamowanie

                          Ostatnio porwałem się w wyścigach sieciowych na wyścig klasy GT300 na Nordschleife - pełny hardkor bez wspomagaczy i ABS-u. Powiem tak - było gorąco...
                          1% experience 99% luck

                          Dj Brabus

                          Grzegorz Skarbek
                          http://www.autogaleria.pl

                          Komentarz

                          Pracuję...
                          X