Witam szanownych kolegów,
Postanowiłem przetłumaczyć wyśmienity poradnik do Gran Turismo 5 dotyczący hamowania. Źródło oryginalnego poradnika: http://uk.guides.ign.com/guides/857126/page_2.html
Uważam, że aspekt hamowania, jest bardzo ważny, dlatego zasługuje na swój temat, w którym będziemy mogli wymienić się doświadczeniami, oraz poradami.
Jazda w wyścigu sprowadza się do trzech podstawowych czynności: hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. W niniejszym poradniku zostanie przedstawiona Ci faza hamowania.
FESTINA LENTE – Etap hamowania
Jeśli uważasz, że hamowanie jest tak proste, że sprowadza się do wdepnięcie w pedał hamulca, to nadszedł czas by zrewidować Twoje poglądy z rzeczywistością. Hamowanie jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze, co przyspieszenie. Słaba technika hamowania może negatywnie wpłynąć na Twoje czasy okrążeń. Za to opanowanie tej sztuki, umożliwi Ci bezstresowe pokonywanie zakrętów, dzięki czemu będziesz mógł wdepnąć pedał gazu tak szybko, jak to tylko możliwe.
Ogólną zasadą jest, że połączenie skręcania z hamowaniem skutkuje nadsterownością Twojego samochodu. Często niesie to za sobą katastrofalne skutki. W skrócie: nie hamuj na zakrętach. Hamowanie jest o wiele bardziej skuteczne, gdy odbywa się na linii prostej. Będziesz wtedy wytracał prędkość znacznie szybciej, niż podczas hamowania podczas skręcania. Przy próbie hamowania podczas ostrego zakrętu, będziesz dzielił potencjał przyczepności opon pomiędzy skręcanie i hamowanie. Ten podział sprawi, że w rezultacie, zarówno hamowanie, jak i skręcanie będzie nieefektywne. Jeśli musiałeś użyć hamulca na zakręcie, to znaczy, że zbyt długo zwlekałeś z hamowaniem przed zakrętem.
Niewątpliwie musisz jeździć wolniej na zakrętach, niż na poprzedzających je prostych. Dlatego traktuj hamowanie, jako przygotowanie się do wejścia w zakręt. Kiedy zbliżasz się do zakrętu, zacznij hamować. Jeżeli będzie to koniecznie, dokonaj korekty kierunku. Jeśli zamachałeś odpowiednio wcześniej, zwolniłeś na tyle, że z łatwością pokonasz zakręt bez konieczności hamowania.

Czerwona linia na powyższym obrazku prezentuje moment hamowania. Jak widać, skręcasz bez wciśniętego hamulca.
---------------------------------------------
Mam pytanie do szanownych forumowiczów. Podczas testu B1, zawsze gdy hamuje obraca mi samochód. Na filmiku pokazującym jak przejść krajową licencję B1 http://www.youtube.com/watch?v=OvVYsKw7 ... ure=relmfu samochód nie obraca się, tylko elegancko się zatrzymuje. Dlaczego tak się dzieje?
Postanowiłem przetłumaczyć wyśmienity poradnik do Gran Turismo 5 dotyczący hamowania. Źródło oryginalnego poradnika: http://uk.guides.ign.com/guides/857126/page_2.html
Uważam, że aspekt hamowania, jest bardzo ważny, dlatego zasługuje na swój temat, w którym będziemy mogli wymienić się doświadczeniami, oraz poradami.
Jazda w wyścigu sprowadza się do trzech podstawowych czynności: hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. W niniejszym poradniku zostanie przedstawiona Ci faza hamowania.
FESTINA LENTE – Etap hamowania
Jeśli uważasz, że hamowanie jest tak proste, że sprowadza się do wdepnięcie w pedał hamulca, to nadszedł czas by zrewidować Twoje poglądy z rzeczywistością. Hamowanie jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze, co przyspieszenie. Słaba technika hamowania może negatywnie wpłynąć na Twoje czasy okrążeń. Za to opanowanie tej sztuki, umożliwi Ci bezstresowe pokonywanie zakrętów, dzięki czemu będziesz mógł wdepnąć pedał gazu tak szybko, jak to tylko możliwe.
Ogólną zasadą jest, że połączenie skręcania z hamowaniem skutkuje nadsterownością Twojego samochodu. Często niesie to za sobą katastrofalne skutki. W skrócie: nie hamuj na zakrętach. Hamowanie jest o wiele bardziej skuteczne, gdy odbywa się na linii prostej. Będziesz wtedy wytracał prędkość znacznie szybciej, niż podczas hamowania podczas skręcania. Przy próbie hamowania podczas ostrego zakrętu, będziesz dzielił potencjał przyczepności opon pomiędzy skręcanie i hamowanie. Ten podział sprawi, że w rezultacie, zarówno hamowanie, jak i skręcanie będzie nieefektywne. Jeśli musiałeś użyć hamulca na zakręcie, to znaczy, że zbyt długo zwlekałeś z hamowaniem przed zakrętem.
Niewątpliwie musisz jeździć wolniej na zakrętach, niż na poprzedzających je prostych. Dlatego traktuj hamowanie, jako przygotowanie się do wejścia w zakręt. Kiedy zbliżasz się do zakrętu, zacznij hamować. Jeżeli będzie to koniecznie, dokonaj korekty kierunku. Jeśli zamachałeś odpowiednio wcześniej, zwolniłeś na tyle, że z łatwością pokonasz zakręt bez konieczności hamowania.

Czerwona linia na powyższym obrazku prezentuje moment hamowania. Jak widać, skręcasz bez wciśniętego hamulca.
---------------------------------------------
Mam pytanie do szanownych forumowiczów. Podczas testu B1, zawsze gdy hamuje obraca mi samochód. Na filmiku pokazującym jak przejść krajową licencję B1 http://www.youtube.com/watch?v=OvVYsKw7 ... ure=relmfu samochód nie obraca się, tylko elegancko się zatrzymuje. Dlaczego tak się dzieje?
Komentarz